Gra badaczy XR Lab PJATK na największym festiwalu gier online Steam Game Festival

Gra badaczy XR Lab PJATK na największym festiwalu gier online Steam Game Festival

alberts journey

Rafał Masłyk i Barbara Karpowicz, badacze i wykładowcy związani z XR Lab i Katedrą Multimediów PJATK, prezentują swoją grę „Albert’s Journey”, która spotkała się z uznaniem twórców największej platformy gamingowej Steam. Jej wersja demo została włączona do letniego Steam Game Festival 2020, który odbywa się online od 16 do 22 czerwca.

„Albert’s Journey” to typowa platformówka, czyli gra w stylu arcade, w której gracz porusza się postacią, pokonując kolejne poziomy – mówi Rafał Masłyk, pomysłodawca i współtwórca gry. – W takie gry grałem na konsolach i automatach jako dziecko. Od lat moim marzeniem było własnoręczne wskrzeszenie tego nieco zapomnianego dziś klimatu, tak aby przybliżyć sobie i innym tamte emocje. Sama historia głównego bohatera to mocno osobista opowieść. Jest to spojrzenie na świat istoty, która od samego początku borykała się z przeciwnościami losu, ale nigdy nie dała za wygraną.

Gra ta jest prezentowana na Steam Game Festival, największym wydarzeniu promującym nowych, niezależnych twórców gier na platformie Steam firmy Valve. Jest ona jedną z największych i najbardziej popularnych platform do dystrybucji gier online i treści multimedialnych na świecie. Jest również dostawcą rozwiązań w obszarach związanych z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością, w tym platformy Steam VR wykorzystywanej przez czołowych producentów w branży.

Prace nad grą „Albert’s Journey” trwały przez cztery lata, przy czym szczególnie intensywny był ostatni rok, kiedy Rafał Masłyk połączył siły z Barbarą Karpowicz, programistką i absolwentką PJATK, która pod okiem dr. Krzysztofa Kalinowskiego i dr. Wiesława Kopcia ze wsparciem prof. Krzysztofa Maraska przygotowała i obroniła swój dyplom w Katedrze Multimediów Wydziału Informatyki PJATK we współpracy z VR Lab Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk z zaawansowanych zastosowań badawczych psychofizjologicznych narzędzi VR.

– Bezpośrednie prace nad przygotowaniem gry w wersji demo zajęły nam około roku – mówi Barbara Karpowicz. – Pracowaliśmy nad nią po godzinach, poświęcając swój wolny czas na rozwijanie naszych gamingowych zainteresowań. To dla nas ogromna satysfakcja i radość, że będziemy mogli pochwalić się naszym „Albertem”.

Na co dzień twórcy „Alberta” prowadzą zajęcia dla studentów z tworzenia gier na specjalizacji gier (EPG) na informatyce, a także tworzenia komiksów multimedialnych na grafice. Uczestniczą również w pracach nowoczesnego XR Lab, w którym prowadzone są zaawansowane transdyscyplinarne badania w obszarze szeroko rozumianej interakcji człowieka z systemami komputerowymi, w tym systemów rzeczywistości wirtualnej, poszerzonej i mieszanej.

– Bardzo nas cieszy sukces naszych kolegów z laboratorium – mówi dr Wiesław Kopeć, kierownik zespołu XR Lab. – Tym bardziej, że ich pasja przekłada się nie tylko na lepsze zajęcia dla naszych studentów, zarówno na specjalizacji prowadzonej przez Krzysztofa Kalinowskiego, jak i w pracowni Piotra Nowińskiego, ale także znacząco wpływa na poziom zaawansowanych badań i narzędzi, które tworzymy w laboratorium na potrzeby międzyinstytucjonalnych prac badawczo-rozwojowych i projektów prowadzonych wspólnie z kolegami m.in. z Polskiej Akademii Nauk, Uniwersytetu SWPS, Ośrodka Przetwarzania Informacji czy Uniwersytetu Warszawskiego w ramach naszej międzyinstytucjonalnej inicjatywy badawczej HASE (Human Aspects in Science and Engineering) i Living Labu Stowarzyszenia Kobo.

– Badania nad XR, czyli eXtended Reality, pokrywają w zasadzie cały horyzont Mixed Reality, od rzeczywistości w pełni wirtualnej do rzeczywistego świata wzbogaconego o elementy wykreowane przez komputer – zauważają twórcy „Alberta” i dodają: – Liczymy, że doświadczenie zdobyte przy tworzeniu gry przełoży się również na prace badawcze nad interakcją różnych grup odbiorców z szerokim spektrum multimediów i gier od 2D po zaawansowane produkcje Mixed Reality.

Grę można wypróbować i podzielić się uwagami z autorami pod tym linkiem.

XR Lab to nowoczesne laboratorium PJATK prowadzące badania m.in. w zakresie rzeczywistości poszerzonej (eXtended Reality), oparte o najnowsze trendy informatyczne w zakresie uczenia maszynowego, sztucznej inteligencji i interakcji człowiek-komputer. Aktualnie zespół XR Lab jest zaangażowany w innowacyjne przedsięwzięcia o łącznej wartości ponad 10 mln zł, w tym bazujący na sztucznej inteligencji projekt z zakresu robotyzacji procesów biznesowych (RPA – Robotic Process Automation) oraz przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom atmosfery poprzez multisensoryczną ekspozycję VR. Zespół dysponuje najnowszymi rozwiązaniami w obszarze eXtended Reality, takimi jak Varjo XR-1, który zadebiutował na rynku w grudniu ubiegłego roku.

Pobierz komunikat