Miesiąc z robotem Nao

Miesiąc z robotem Nao

W październiku na PJATK przyjechał robot Nao. Studenci i uczniowie liceum przy akademii mieli za zadanie znaleźć z nim język porozumienia i nauczyć go różnych aktywności. Językiem tym jest Python, który poznawali i doskonalili według programu Google Accelerated Python.

Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych wraz z Goethe-Institut w Warszawie bierze udział w przedsięwzięciu „Robots in residence programme”.

– Dwa humanoidalne roboty Nao podróżują po całej Europie. Jeden podróżuje po krajach Europy Zachodniej, drugi – po krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Projekt polega na tym, że w ramach współpracy europejskiej koderzy z różnych krajów nawiązują ze sobą kontakt i kodują robota, uczą go nowych rzeczy – mówi Piotr Szyposzyński z Goethe-Institut.

W przyszłości roboty przypominające ludzi pod względem intelektualnym i ruchowym będą używane jako pomoc w motywowaniu do uprawiania sportu, łagodzeniu samotności czy w czynnościach w życiu codziennym.

Roboty Nao zaczęły podróż w czerwcu 2020 r. Zanim Nao przybył do Warszawy, gościł w Pradze i Lublanie. Po Warszawie czeka go wizyta w Budapeszcie.

Nao jest szóstą generacją interaktywnego humanoidalnego robota opracowanego przez japońsko-francuską firmę SoftBank Robotics. Jest używany na całym świecie głównie jako obiekt badawczy dla instytucji edukacyjnych. Robot ma 60 cm wysokości i waży ponad 5 kilogramów. Zawiera moduły do rozpoznawania mowy, obiektów i twarzy. Posiada czujniki takie jak: kamery, mikrofony, czujniki ultradźwiękowe, żyroskopowe, przyspieszenia i powierzchnie wrażliwe na dotyk. Może poruszać rękami, nogami i głową. Mówi w kilku językach. – Drzemie w nim ukryta moc, moc sztucznej inteligencji, moc porozumiewania się z ludźmi w ich języku naturalnym, moc gestów, słów, ruchów – wylicza dr Wiesław Kopeć, kierownik XR Lab PJATK, w którym odbywają się prace z robotem.

Studenci PJATK i uczniowie Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego przy PJATK od 5 października do 2 listopada programowali działanie robota. W tym celu korzystali z dostępnych modułów, rozbudowywali je samodzielnie i tworzyli nowe bazując na języku Python, który poznali na warsztatach prowadzonych przez członków inicjatywy badawczej HASE (Human Aspects in Science and Engineering) przy Living Labie Stowarzyszenia Kobo, skupiającej czołowe laboratoria zajmujące się interakcją człowieka z komputerem i maszyną.

Na zakończenie swojego pobytu w Warszawie, robot był gościem specjalnym w trakcie transdyscyplinarnego Game Jamu organizowanego po raz trzeci przez specjalizację gier komputerowych Wydziału Informatyki oraz Wydziału Sztuki Nowych Mediów PJATK i XR Lab.

Film o pracach z robotem w PJATK jest do zobaczenia tutaj.

Pobierz komunikat