Kierunek studiów magisterskich uzupełniających Informatyka Społeczna jest skierowany głównie do absolwentów studiów licencjackich z zarządzania, ekonomii, socjologii, psychologii, kulturoznawstwa, biologii, politologii i pokrewnych kierunków. Studenci mają szanse nabycia praktycznych umiejętności, które pozwolą sprawnie tworzyć produkty i rozwiązania oraz nadzorować ich powstawanie uwzględniające złożone procesy społeczne i kontekst kulturowy. Efektywne wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych w połączeniu z wiedzą z różnych dziedzin będzie dawało absolwentom przewagę na rynku pracy.
Metodyka nauczania, zakres tematyczny i materiały dla poszczególnych przedmiotów zostały przygotowane od podstaw, uwzględniając z jednej strony profil przyszłych studentów, a z drugiej strony oczekiwania partnerów biznesowych i potencjalnych pracodawców (także członków Rady Programowej). Nowoczesne technologie zostaną przedstawione od strony ich praktycznych zastosowań i umieszczone w kontekście nauk społecznych. PJATK ma długie tradycje z nauczaniu „informatyki narzędziowej".
Podczas układania programu studiów położono duży nacisk na zbalansowanie humanistycznych i technicznych aspektów informatyki społecznej. Dobór przedmiotów i ich umiejscowienie w toku studiów umożliwia realizowanie przez studentów na kolejnych semestrach studiów coraz ciekawszych projektów, także we współpracy z firmami.
Prowadzone przedmioty przedstawione są poniżej. Ze względu na konsekwentnie i nieustannie prowadzoną analizę rynku pracy i chęć jak najlepszego uwzględnienia oczekiwań przyszłych pracodawców, rozmieszczenie przedmiotów w toku studiów, ich nazwy i zawartość tematyczna mogą ulegać jeszcze zmianom.
Nazwa Przedmiotu |
Kod |
Liczba godz./tyg. |
Forma zalicz. |
Pkt ECTS |
|
wyk. |
ćw./lab. |
||||
STUDIA NIESTACJONARNE I Rok (I i II semestr) |
|||||
Warsztaty programistyczne |
WPR |
16 |
32 |
Z |
5 |
Technologie sieciowe-społeczeństwo-kultura | TSZ | 16 | 0 |
E |
3 |
Wstęp do Infromatyki |
WIN | 16 | 0 | E | 4 |
Metodologia badań społecznych |
MBS | 16 | 32 | Z | 5 |
Lektorat |
LEK | 0 | 16 | Z | 3 |
Seminarium magisterskie |
SEM | 16 | 0 | Z | 4 |
Bazy danych |
BAZ | 16 | 32 | EZ | 5 |
Systemy i sieci komputerowe |
SKO | 16 | 16 | EZ | 5 |
Statystyczna analiza danych w praktyce | SDP | 16 | 16 | EZ | 5 |
Lektorat | LEK | 0 | 16 | Z | 3 |
Seminarium magisterskie | SEM | 0 | 16 | Z | 4 |
II Rok (III i IV semestr) |
|||||
Data mining i Web mining |
DWM | 16 | 32 | EZ | 5 |
Komunikacja człowiek-komputer |
KCK |
16 |
16 |
EZ |
5 |
Modelowanie systemów informacyjnych |
MSI |
16 |
32 |
EZ |
5 |
Gry komputerowe a zjawiska społeczne |
GKE |
16 |
0 |
E |
4 |
Seminarium magisterskie |
SEM |
0 |
16 |
Z |
3 |
Zastosowania informatyki w pracy grupowej |
ZIP |
16 |
16 |
EZ |
5 |
Symulacja Komputerowa Zjawisk Społecznych | SKZ | 16 | 32 | EZ | 5 |
Sieci społeczne | SSP | 16 | 32 | EZ | 5 |
Seminarium magisterskie |
SEM |
0 |
16 |
Z |
4 |
III ROK (V semestr) |
|||||
Analityka biznesowa (Business Analytics) |
ANB |
16 |
16 |
EX |
5 |
Technologie internetowe |
TIN |
16 |
16 |
Z |
5 |
Techniki gier eksperymentalnych |
TGE |
16 |
0 |
Z |
3 |
E-commerce |
ECO |
16 |
0 |
Z |
23 |
Prawo w społeczeństwie informacyjnym |
PON |
0 |
16 |
Z |
3 |
Seminarium magisterskie | SEM | 0 | 16 | Z | 3 |
Wybrane przedmioty:
Systemy i sieci komputerowe – Prowadzący: mgr Paulina Adamska
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami działania sieci komputerowych. Wśród zagadnień poruszanych na zajęciach znajdują się:
- Krótkie wprowadzenie do skryptów powłoki (z naciskiem na skrypty bash)
- Model warstwowy
- Zasady działania protokołów w poszczególnych warstwach
- Wstęp do programowania aplikacji sieciowych w Javie
Na ćwiczeniach studenci uczą się wykorzystywać wiedzę teoretyczną do realizacji prostych zadań, oraz poznają narzędzia, które ułatwią im m.in. tworzenie aplikacji wykorzystujących API popularnych portali społecznościowych i gromadzenie danych do badań.
Modelowanie systemów informatycznych – Prowadzący: dr Mariusz Trzaska
Przedmiot poświęcony jest wyposażeniu studentów w umiejętność opracowania modelu pojęciowego dziedziny problemowej oraz osadzenia go w konkretnym środowisku implementacyjnym (zarówno obiektowym jak i relacyjnym). Studenci poznają sposoby realizacji konstrukcji, niezbędnych do osadzenia modelu, a nie istniejących w wybranym języku. Dyskutowane są również elementy związane z użytecznością (w tym jej testowaniem) graficznych interfejsów użytkownika. Wiedza teoretyczna poparta jest praktyczną umiejętnością konstruowania diagramów przypadków użycia oraz klas jak również implementacją struktury danych i logiki biznesowej. W trakcie prac, wykorzystywana jest jedna z fundamentalnych zasad współczesnej inżynierii oprogramowania, polegająca na korzystaniu z istniejących komponentów (ang. Reuse). Każdy ze studentów jest zobowiązany do przeprowadzenia fazy analizy oraz wykonania prac projektowych i implementacyjnych, w oparciu o indywidualne wymagania użytkownika (projekt wielkości 8-12 klas).
Technologie internetowe – Prowadzący: dr Tomasz Pieciukiewicz
W ramach przedmiotu Technologie Internetu studenci zapoznają się z wykorzystywanymi do tworzenia stron internetowych technologiami takimi jak HTML, CSS i JavaScript. Poznają również technologie strony serwerowej, pozwalające na tworzenie dynamicznych stron WWW na przykładzie Ruby on Rails.
Technologie sieciowe-społeczeństwo-kultura – Prowadzący: prof. Kazimierz Krzysztofek
Celem zajęć z Teorii Zmian Społecznych jest aktualizacja wiedzy w zakresie najnowszych procesów cywilizacyjnych: ekonomicznych, społecznych, politycznych i kulturowych o zasięgu uniwersalnym, generowanych przez technologie informacyjne. Proponuję formułę swojego rodzaju przewodnika intelektualnego po nowych problemach cywilizacyjno-kulturowych. Ten przewodnik ma dać orientację, jakie szanse dla rozwoju intelektualnego adepta informatyki społecznej wchodzącego na rynek oraz w nabywaniu potrzebnych umiejętności daje wiedza o funkcjonowaniu w społeczeństwie technologicznym.
Wiedza o społeczeństwie ma być słuchaczowi potrzebna po to, aby był zorientowany, jakie usługi z zakresu informatyki są potrzebne ludziom oraz jak kreować takie zapotrzebowanie. Zajęcia mają uprzytomnić słuchaczom, że rosnąć będzie waga innowacji w zakresie nauk o człowieku i społeczeństwie i związanych z tym technologii kulturowych. Kluczowa staje się umiejętność badania coraz bardziej zaawansowanych innowacji technologicznych pod kątem potrzeb konkretnych jednostek, społeczności, grup społecznych, kultur, i różnych innych zbiorowości.
Techniki Gier Eksperymentalnych – Prowadzący: dr Katarzyna Abramczuk
Zajęcia poświęcone są zastosowaniom technik eksperymentalnych i modeli teoriogrowych w informatyce społecznej. Studenci poznają podstawowe pojęcia teorii gier, główne wymagania metodologiczne względem eksperymentów społecznych oraz narzędzia, które pozwalają wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce.
Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię, poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego.